Es repeteix molt que les obres d’enginyeria que van fer els romans han perdurat fins al dia d’avui, que eren uns grans constructors, i que les que les seves obres civils són exemple de saber fer encara per superar. Però els exemples que normalment es posen per il·lustrar-ho no sempre són els més idonis i cauen en la monumentalitat. El Coliseu de Roma, l’amfiteatre de Tarragona o semblants, són infraestructures que han arribat fins els nostres dies, efectivament, però més aviat matxucades. Són infraestructures que han tingut diferents usos, han patit un llarg període de degradació i abandó i el seu estat avui dia comparat amb l’original deixa molt a desitjar.  Ens ajuden a recordar, si de cas, l’enormitat de les obres que va fer Roma per tot el seu imperi.

Si volem mostrar com eren d’eficaços els romans construint, res millor que una obra més modesta, però enormement més representativa: el pont Julien. Sí, potser no és tan conegut, però aquesta infrastructura va donar servei per passar sobre el riu Calavón durant 2.000 anys de forma ininterrompuda!

Detall dels arcs principals del Pont Julien. El nom prové de la colònia Apte Julia, avui la població d'Apt. Fotografia: Històries d'Europa
Detall dels arcs principals del Pont Julien, amb els desguassos per suportar les riuades característiques del Calavón, un afluent del Durance que forma part del sistema del Roine. El nom prové de la colònia Apte Julia, avui la població d’Apt. Fotografia: Històries d’Europa

El pont formava part de la Via Domitia, que unia la península ibèrica amb el nord de la italiana, i que en aquest punt girava al nord per passar els Alps pel costat de Briançon. Si fa no fa com avui l’ E70, per la vall de Susa fins arribar a Augusta Taurinorum (Torí).

Aquest pont va estar en servei des de la seva inauguració per Juli Cèsar, es creu que per allà l’any 3 aC, fins al 2005. Formava part de la xarxa de carreteres locals, era la 108, fins que al 2005 li van fer un pont nou al costat i ara forma part d’una ruta en bicicleta. Això és una infraestructura ben utilitzada.

Deixa aquí el teu comentari

Loading Facebook Comments ...