El 1889 un català de Terrassa, Josep Oller, funda l’espectacle més conegut d’Europa i part del món: el Moulin Rouge. Amb ell, el cancan com a estil de ball, que es faria del tot universal amb les pel·lícules sobre l’oest americà. El 1889 era el mateix any que París celebrava la seva exposició universal, amb l’ull posat en la de Barcelona de l’any anterior. Era un moment d’efervescència a la ciutat de les llums, ideal per a un home de negocis, majorment relacionats amb el joc i les apostes, en una ciutat plena d’oportunitats que era el centre del món cultural amb l’Art Nouveau al canvi del segle XIX al XX.

“El 1889 la ciutat de París celebrava el centenari de la Revolució francesa amb l’Exposició Universal”

El 6 de octubre de 1889 al mateix indret que abans ocupava un altre espectacle, el Reine Blanche, obria les portes el que es convertiria en poc temps en el cabaret més famós i referent de la Belle Époque. L’any 1889 París celebrava el centenari de la Revolució francesa amb l’Exposició Universal i la inauguració de la “controvertida” Torre Eiffel. Josep Oller, associat amb Charles Zidler, obre el Moulin Rouge situat al Barri Roig de Pigalle al Boulevard de Clichy -al peu de Montmartre-, amb l’atractiu de les ballarines desvergonyides ballant el “cancan” i els primers espectacles on les artistes es treien la roba al ritme de la música.

Quan les portes del Moulin Rouge es van obrir al públic per primer cop, l’èxit va ser tal que el seu futur estava assegurat, al igual que la seva clientela. Una pista de ball gegantina envoltada per tot arreu de miralls i cortines s’omplia diàriament i en el seu petit escenari van debutar, entre d’altres, artistes com Grille d’Égout, Camélia Trompe, Lili-Jambes-en-l’Air, Celeste Mogador -la creadora de la famosa Quadrille-, Miss Jenny, Jane Avril, Cha-O-Kao (ballarina i pallassa) i l’escandalosa Louise Weber, La Goulue.

Postal del “Moulin Rouge” de finals del segle XIX.

Les seves ballarines tenien fama de ser les millors de la ciutat, i Josep Oller en persona es preocupava de renovar constantment els espectacles i contractar els millors artistes capaços d’oferir els números més originals. Pintors com Toulouse Lautrec (més endavant parlarment d’ell) o Jules Cheret van plasmar en les seves pintures diferents escenes del Moulin Rouge, i intel·lectuals i artistes com Vicent Van Gogh, Pablo Picasso, Oscar Wilde o Santiago Rusiñol es van fer assidus del local de varietats. És doncs, en la Belle Epoque quan aquest cabaret adquireix la fama que sempre l’ha acompanyat: de ser un dels locals més llibertins de París. En efecte, el Moulin Rouge era freqüentat per burgesos, artistes i intel·lectuals a banda, que buscaven la companyia de dones de mala reputació. En aquella època era un dels pocs llocs a París en què es feia streptease.

“El pintor Toulouse Lautrec va contribuir amb la seva obra artística a crear el mite del Moulin Rouge”

El primer “striptease” o effeuillage (en francès) del cabaret va anar a càrrec d’una ballarina anomenada Mona, per distreure a un grup de joves estudiants que havien acudit al cabaret el 9 de febrer de 1891. Va ser llavors quan a l’artista se li va ocórrer fer front als nois un ball en el qual s’anava traient la roba a poc a poc, mentre feia veure que buscava una puça que li estava picant per tot el cos. Les autoritats parisenques van imposar una multa de 100 francs a la jove exhibicionista per realitzar una acció impròpia en un lloc públic. Cal destacar que el 1893 també es produïa un altre introvertit striptease i que va ser realitzat per una model anomenada Sarah Brown durant la festa de disfresses “Bal des Quat’z’Arts” i en què anava vestida de Cleopatra. La policia es va presentar a la festa, dissolent i multant l’artista, això va provocar que s’organitzés una important manifestació de protesta al Barri Llatí. Un any més tard els stripteases eren l’actuació, al costat del popular ball de cancan, estrella del Moulin Rouge.

El pintor Toulouse Lautrec va contribuir amb la seva obra artística a crear el mite del Moulin Rouge. Tot el relacionat amb aquest món, inclosa la prostitució, va ser un dels temes principals de l’artista. Toulouse Lautrec va deixar constància d’aquest món compartit per actors, ballarins, burgesos i prostitutes. Aquest pintor va saber reflectir com ningú la hipocresia i la falta de moralitat d’una època en què els aristòcrates i burgesos rebutjaven en públic els “decadents vicis” que practicaven en privat per evitar cridar l’atencióAllí es reunien a beure personatges de dubtosa reputació i podien trobar-se dones de mala vida. Encara que al principi era freqüentat per la classe obrera, a poc a poc va atraure també a les classes altes de París, els qui agradava de barrejar-se amb les classes populars a manera de diversió i d’esbarjo.

Recentment, a l’última festa modernista de Terrassa, l’ajuntament ha inaugurat una placa commemorativa a la casa natal d’Oller, a la plaça Saragossa, seu actualment de l’arxiu fotogràfic Tobella.

” MOULIN ROUGE ” : Cabaret de París . France.

Moulin Rouge Para otros usos de este término, véase Moulin Rouge (desambiguación). El Moulin Rouge. El Moulin Rouge (en español, “Molino Rojo”) es un famoso cabaret parisino, construido en 1889 por el español Josep Oller, que también era propietario del Olympia.

Loading Facebook Comments ...