La retirada d’una samarreta de Zara que imitava descaradament la vestimenta dels jueus als camps de concentració ha tornat a posar en primera pàgina una trista tradició. I es que si una cosa ha unit històricament Europa és l’odi irracional als jueus. Sigui perquè van matar Jesucrist, perquè enverinaven els pous, perquè segrestaven nens per menjar-se’ls, perquè els seus pecats provocaren la pesta, perquè contaminaven la raça ària, o perquè les seves activitats comercials els hi creaven molts enemics; la veritat és que d’esquerres o de dretes, antiimperialistes o nacionalistes, molts (encara avui) a Europa esgrimeixen algun motiu per odiar al jueu o fer-li boicot. Abans, se’ls odiava simplement perquè “eren jueus”: no tenien pàtria des que van ser expulsats pels romans de casa seva en la Diàspora. I ara, se’ls odia perquè des que tenen un estat propi, no es deixen matar tal fàcilment com fins a final de la Segona Guerra Mundial. Aquest odi al jueu a Europa, ha aportat fins i tot iconografia i un insult específic que veurem avui, sobretot al centre del continent: “judensau”.

El mot prové de la unió dels termes “Sau”, que significa “truja”, amb el de “jueu” pel que literalment judensau vol dir “porca jueva”.

“Judensau”, és un insult que aprofita la metàfora de la figura d’un porc, en diferents accions, per ridiculitzar els jueus. L’exhibició pública d’imatges de porcs en espais públics tractava d’humiliar-los, tot recordant que el porc és un tabú per als jueus,  igual que per als musulmans. La iconografia apareix ja al segle XIII, sobretot al món germànic, i al XV passarà de la pedra i les escultures al món del llibre. Al segle XIX, el mot “Judenschwein” (porc jueu) apareix amb freqüència amb el mateix sentit que “judensau”. Evidentment, l’ús d’aquesta paraula va ser molt utilitzada pels nazis, els quals afegirien l’element pornogràfic a l’iconografia com a forma de denunciar la impuresa racial dels jueus.

El mot prové de la unió dels termes “Sau“, que significa “truja”, amb el de “jueu” pel que literalment judensau vol dir “porca jueva”. Cada cop més però, se l’identificà més amb l’expressió més genèrica de “porc jueu” (en alemany com en català, hi ha termes diferents per a distingir el gènere del porc –Schwein– o truja- Sau-). A les imatges s’hi pot veure perfectament l’evolució del judensau, des de les gàrgoles i les escultures als afores de les catedrals fins al pamflet propagandístic nazi Der Sturmer de 1934. En aquest número (ja per defecte portaven sempre a sota la llegenda “els jueus són la nostra desgràcia”) s’hi veu una truja amb la inscripció “Publicacions de literatura jueva” engaltada amb una forca al damunt d’un munt de fems i a sota, els garrins caricaturitzats que venien a alimentar-se. Es pot llegir la inscripció al peu de la imatge “La truja és morta, però ara cal destruir els garrins”, d’entre els “garrins” s’hi poden reconèixer ni més ni menys que Albert Einstein o el Nobel de literatura Thomas Mann, d’entre altres.

A les iconografies històriques, apareixen jueus envoltant l’element central, que és el porc, realitzant diferents accions: es beuen l’orina del porc, beuen de les seves mamelles o el munten a cavall. Sovint, apareixen acompanyat de la paraula “Rabí”, perquè no hi hagi possibilitat de confusió i d’altres vegades hi apareix, a les versions en paper, el mateix Lucífer. Moltes d’aquestes escultures encara són ben visibles, i estan senyalitzades. Com es pot veure a la placa de les fotos, es pot consultar un llistat de judensau localitzats. Suposadament, tots tenen unes explicacions que recorden episodis de la nostra historia.

Algun cas de judensau va ser construït per protegir-se de la pesta, i és que els cristians acusaven els jueus de la comunitat SCHUM de ser-ne els causants, i construïren judensau mirant cap al seu call per protegir-se. La comunitat SCHUM era el nom que rebien l’associació de jueus que vivien a les ciutats actuals d’Speyer, Worms i Mainz, un acrònim del seu nom medieval. La seva discriminació era ja evident per la distinció que havien de portar a la roba (anell groc) i se’ls caricaturitzava amb el saquet de monedes i els alls.

Actualment, l’ús d’aquestes expressions com judensau o similars estan tipificades als codis penals tant d’Alemanya com d’Àustria i Suïssa. Malgrat això, sota l’ampara “d’element cultural”, molts judensau encara són ben visibles, fet que porta a una certa discussió sobre la idoneïtat o no de la seva conservació, mostra material de l’antisemitisme europeu.


Més informació:

Geschichte der Juden in Deutschland

Website über Judentum in Deutschland, Österreich, Schweiz… und Israel

Loading Facebook Comments ...