A la batalla del marne els soldats van anar en taxi. Foto Wikimedia
A la batalla del marne els soldats van anar en taxi. Foto Wikimedia

La torre Eiffel seria la gran heroïna de la Primera Guerra Mundial. Sempre en el punt de vista de les institucions, pel seu alt cost de manteniment, la torre s’havia anat salvant del desmantellament programat pels pèls (sovint per la manca mateixa de pressupost per desmantellar-la). La manca de diners de l’ajuntament parisenc feia que intentés treure recursos de sota les pedres, i costa d’entendre, però en aquella època de principis de segle XX, la que avui és una de les principals atraccions turístiques del món, era una nosa de la qual no se’n sabia com desempallegar-se. L’últim ús va ser la instal·lació d’una base de ràdio que volia aprofitar l’alçada de la torre per col·locar-hi una gran antena de 24 metres al capdamunt. L’exèrcit i l’ajuntament de París signaven el conveni de col·laboració al 1908, tot començant les proves d’emissió de ràdio, tot sigui dit, amb poc èxit.

“Entre el 6 i el 12 de setembre de 1914, al Marne van morir uns 400.000 soldats, la meitat  de cada bàndol”.

En començar el 28 de juliol la Primera Guerra Mundial, semblava que es repetien els paràmetres de la guerra franco-prussiana: els alemanys entraven ràpidament en territori francès, guanyant batalla rere batalla i situant-se a pocs quilòmetres de París ja a l’agost. Però com hem comentat en diverses entrades, aquesta guerra va ser diferent en molts aspectes: per la industrialització de la maquinària de guerra, i també per l’ús de nous mitjans com les comunicacions, tan en el transports terrestres com per les ones. Aquests dos elements es van donar de la mà per salvar miraculosament França en la Primera Batalla del Marne a començaments de setembre, primera victòria aliada que va fer retrocedir als alemanys fins al riu Aisne. Allà s’estancarien els dos bàndols i s’allargaria la carnisseria fins al 1918.  Seria l’inici de la guerra de trinxeres.

renault AG
Taxi: al front, ràpid! Soldats sent traslladats a primera línia, pel 27% del preu de la cursa.

Enmig de l’avenç alemany, l’emissora de ràdio militar de la torre va captar una emissió no codificada de l’exèrcit germànic. L’antena no tenia una gran potència, però els alemanys eren tan a prop que se’l podia sentir respirar. Una relliscada, una negligència, manca de costum d’ús? O potser més aviat excés de confiança dels alemanys? La qüestió és que els francesos van escoltar perfectament que l’exèrcit alemany estava esgotat i aturava l’avenç momentàniament, perquè cada cop les línies d’avituallament eren més lluny. Era un error tàctic que calia aprofitar, perquè l’exèrcit alemany de Von Kluck s’havia avançat massa, deixant espai obert i flancs desprotegits. Calia ser ràpids i no deixar que es reagrupessin.

Aquí entraren en joc els segons protagonistes, els taxis. El governador militar de París, general Joseph Galliéni, va ordenar a tots els taxistes de la ciutat que es concentressin en la Plaça dels Invàlids. L’objectiu: traslladar (però ja!) 6.000 reservistes de reforç pel contraatac i ajudar així al general Joffre, el qual havia arribat a aconsellar evacuar París i evitar un desastre com va ser el de Tannenberg per als russos. Més de 600 taxis van quedar concentrats i van traslladar de nit, sense llums i sota l’efecte desinhibidor del vi (i miraculosament sense accidents) a soldats i avituallaments cap al front, a uns 40 quilòmetres de París. Per cert, que els taxis van cobrar la carrera, això sí, a preu rebaixat.

Entre el 6 i el 12 de setembre de 1914, al Marne van morir uns 400.000 soldats, la meitat de cada bàndol. Qui va guanyar la batalla es fa difícil de dir, el que és segur, segons paraules de Joffre, és que en cas de no haver-se produït “si que es podria estar segur de qui hauria perdut”. La incapacitat de poder avançar francesa i alemanya van fer que comencessin a reforçar les seves posicions, que ja no variarien en 4 durs anys de guerra de posicions. De moment, per això, gràcies a la Torre Eiffel i als taxistes, no havia calgut evacuar París.


Més informació:

The Marne Taxis
France hails taxi drivers in WWI commemoration

Deixa aquí el teu comentari

Loading Facebook Comments ...